Na stromych górskich zboczach czy oblodzonej jezdni często nie poradzi sobie nawet najlepsza opona. Wówczas z pomocą przychodzą łańcuchy śniegowe – praktyczne akcesorium poprawiające właściwości trakcyjne opon. Kiedy, jak i na ile kół powinno się je stosować? Oto garść przydatnych informacji.
Łańcuchy śniegowe – kiedy są potrzebne?
Łańcuchy śniegowe to specjalne akcesorium montowane na oponach w celu poprawy przyczepności auta do jezdni. Stosuje się je zimą: podczas jazdy w górach, na wąskich i stromych uliczkach, na oblodzonej lub mocno zaśnieżonej nawierzchni oraz innych sytuacjach, gdy opony zimowe tracą swoją przyczepność. Obowiązek montażu łańcuchów wynika z przepisów danego kraju lub jego regionu, często jednak warto wyposażyć się w to akcesorium nie przez wzgląd na przepisy, ale własne bezpieczeństwo.
Na które koła zakładać łańcuchy śniegowe – tylne, przednie, na 2 czy na 4?
To zależy. Co do zasady – mimo iż sposób montażu łańcuchów różni się w zależności od rodzaju produktu oraz jego producenta – łańcuchy śniegowe zakłada się zawsze na oś (lub osie) napędzające auto. Oznacza to, że:
- Jeśli masz pojazd z napędem na przednią oś – zakładasz łańcuchy śniegowe na 2 przednie koła.
- Jeśli Twoje auto ma napęd na tylną oś – zakładasz łańcuchy na koła tylne.
- Jeśli masz samochód z napędem 4 × 4 – zakładasz łańcuchy śniegowe na 4 koła.
Niektóre samochody z napędem na obie osie wymagają montażu łańcuchów tylko na jednej osi — najczęściej przedniej. Zawsze jednak trzeba to sprawdzić w instrukcji. Producenci systemów AWD różnie rozkładają moment obrotowy między osiami, więc bezpiecznie jest kierować się dokładną specyfikacją auta.
Łańcuchy śniegowe – jak używać?
Zanim zacznie się używać łańcuchów na koła, trzeba je właściwie dobrać. To zaś podyktowane jest rodzajem auta, rozmiarem kół i opon czy intensywnością eksploatacji akcesorium (jak często i w jak ciężkich warunkach). Najlepiej zajrzeć do instrukcji auta, zapoznać się z rozmiarem swoich opon, sprawdzić tabelę kompatybilności łańcuchów czy po prostu poradzić się fachowca.
Natomiast prawidłowe użytkowanie to nie tylko założenie łańcuchów, ale i sposób jazdy oraz konserwacji. Dlatego:
Przed montażem
Zatrzymaj się na płaskim, bezpiecznym odcinku drogi. Zaciągnij hamulec ręczny, wyłącz silnik. Załóż rękawiczki i przygotuj matę lub karton – dzięki temu unikniesz kontaktu z mokrym śniegiem. Rozłóż łańcuchy na ziemi i sprawdź, czy nie są splątane ani uszkodzone.
W trakcie montaż
Ułóż łańcuch na oponie tak, by środek siatki znalazł się na bieżniku, a pierścień wewnętrzny za kołem. Połącz końcówki zgodnie z instrukcją producenta (każdy model ma inny system zapięcia). Upewnij się, że łańcuch przylega równomiernie. Jeśli masz model z samonapinaczem, system sam ustawi odpowiednie napięcie po ruszeniu.
Po montażu
Zrób jazdę próbną na dystansie 50–100metrów – łańcuchy muszą się ułożyć na oponie. Zatrzymaj się i sprawdź napięcie. Jeśli są luźne – dociągnij ręcznie. Pamiętaj, że maksymalna prędkość z łańcuchami to zwykle 50 km/h(sprawdź w instrukcji producenta). Po zakończeniu użytkowania łańcuchów natychmiast je zdejmij. Oczyść akcesorium z błoga i soli, osusz i przechowuj w suchym miejscu.






