Pechowy czwartek, 11 lipca, w Zielonej Górze. Dwa wypadki z udziałem rowerzystów w Zielonej Górze w jeden dzień. Dwie rowerzystki ranne zostały zabrane do szpitala.
Kierujący skodą boltem 30-latek jechał ulicą Dworcową w kierunku ulicy Herberta. Na rondzie Anny Borchers nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu kierującej rowerem. Potrącił 78-latkę jadącą po się po oznakowanym przejeździe dla rowerzystów doprowadzając do wypadku. – Kobieta została zabrana do szpitala, gdzie po badaniach okazało się, że ma złamaną rękę – mówi podinsp. Małgorzata Stanisławska, rzeczniczka policji w Zielonej Górze.
Niemal w tym samym czasie kierująca BMW 27-latka jechała w Zawadzie ulicą Kożuchowską. Dojeżdżając do skrzyżowania potrącił w kierującą rowerem 46-latkę, jadącą wzdłuż w kierunku ulicy Poznańskiej. – Potrącona rowerzystka ze złamaniem została zabrana do szpitala – mówi podinsp. Stanisławska.
Kierujący samochodami:
– mają obowiązek zatrzymać się przed przejściem dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa pieszemu i rowerzyście znajdującemu się na nim;
– nie mogą omijać innych samochodów, które zatrzymały się żeby przypuścić pieszych i rowerzystów;
– nie mogą rozpoczynać i kontynuować manewru wyprzedzania przed tymi miejscami;
– muszą zachować szczególną ostrożność wykonując manewr skrętu na skrzyżowaniach gdzie jezdnia krzyżuje się z przejściem dla pieszych i ścieżką rowerową;
Rowerzyści:
– mają obowiązek poruszać się drogą dla rowerów lub drogą dla rowerów i pieszych;
– mają zakaz poruszania się po jezdni w przypadku gdy jest wyznaczona ścieżka dla rowerów;
– na drodze wspólnej dla rowerów i pieszych mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym;
– rower musi być sprawny technicznie, wyposażony w przynajmniej jeden sprawny hamulec, światło białe z przodu oraz czerwone z tyłu (w warunkach niedostatecznej widoczności), sprawny dzwonek;
– nie mogą przejeżdżać przez przejście dla pieszych na którym nie ma wyznaczonego przejazdu dla rowerów – mają obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę jezdni;
– muszą bezwzględnie stosować się do znaków drogowych umieszczonych na ścieżkach rowerowych – w tym do znaków „ustąp pierwszeństwa”, czy „STOP” coraz częściej ustawianych bezpośrednio przed wjazdem na wyznaczony „przejazd dla rowerzystów”.