Odwiedzający stary i nowy cmentarz przy ul. Wrocławskiej w Zielonej Górze mogą czuć się bezpieczniej. Po interpelacji radnego Roberta Górskiego z Klubu Radnych Zielona Razem bramy wjazdowe zostały wyposażone w system SOS i wprowadzono zmiany w organizacji ruchu na cmentarnych parkingach.
W dniu, 9 czerwca, na starym cmentarzu w Zielonej Górze doszło do mrożących krew w żyłach wydarzeń. U starszej zielonogórzanki doszło do nagłego zatrzymania krążenia. Wszystkie trzy bramy były zastawione samochodami. Ratownicy medyczni musieli zostawić ambulans i biec ze sprzętem na górę. – Udało im się przywrócić krążenie – informował wtedy radny Górski. Niestety kilka dni później seniorka zmarła w szpitalu.
W kolejnych dniach radny Górski, który jest lekarzem, specjalistą medycyny ratunkowej w Pogotowiu Ratunkowym w Zielonej Górze zwrócił się z prośbą do prezydenta Marcina Pabierowskiego o montaż systemu SOS we wszystkich bramach sterowanych mechanicznie na starym i nowym cmentarzu. System SOS aktywuje się sygnałami dźwiękowymi ambulansów i otwiera automatycznie bramę.
Górski zadbał o oznakowanie bram cmentarza
– Nasze cmentarze mają dużą powierzchnię, a stary cmentarz jest pagórkowaty. Oczywistą sprawą jest, że dojazd ambulansem do kwatery jest znacznie szybszy niż dotarcie pieszo spod bramy lekarza i ratowników medycznych obładowanych kilkudziesięcioma kilogramami sprzętu medycznego – mówi doktor Górski.
Radny poinformował w interpelacji, że ambulanse Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Zielonej Górze były do tej pory wyposażone w piloty do wspomnianych bram, ale zdarzało się, że w pilocie wyczerpała się bateria lub do Zielonej Góry został zadysponowany Zespół Ratownictwa Medycznego z innego miasta (np. z Sulechowa lub Nowej Soli), który nie miał na wyposażeniu pilota (takie sytuacje miały miejsce kiedy wszystkie karetki z Zielonej Góry były jednocześnie na wyjazdach u innych pacjentów).
Pozostała jeszcze kwestia bram wjazdowych zastawionych samochodami. Policja twierdziła, że parkingi przed cmentarzami nie mają statusu drogi publicznej, więc nie można tam karać kierowców mandatami i odholowywać pojazdów. – Przepisy nie budzą żadnych wątpliwości. Art. 49 „Prawa o ruchu drogowym” stanowi w pkt 2., że: „Zabrania się postoju w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej” i nigdzie nie jest napisane, że przepis obowiązuje wyłącznie na drodze publicznej – twierdzi radny Górski. I dodaje, „żeby nie kopać się z koniem, poprosiłem prezydenta Pabierowskiego o zmianę organizacji ruchu i wprowadzenie strefy ruchu za pomocą znaków D-52 i D-53 na parkingach przed cmentarzami, aby policjanci mogli traktować te miejsca jak drogę publiczną”.
Prezydent Pabierowski w odpowiedzi na interpelację poinformował, że zlecono montaż znaków wyznaczających strefy ruchu przed starym i nowym cmentarzem przy ul. Wrocławskiej.