Obwodnica zachodnia Zielonej Góry zostanie wybudowana w całości. Miasto otrzymało na drogowa inwestycję aż 178 mln zł wsparcia rządowego. Nowa trasa jest częścią większego projektu drogowego. – Obwodnica zachodnia będzie biegła od drogi wojewódzkiej 298 (Trasa Północna) aż do skrzyżowania z drogą wojewódzką 279 w okolicach miejscowości Wysokie (gmina Czerwieńsk). Następnie połączy się z planowanym mostem w Pomorsku oraz węzłem na drodze ekspresowej S3 w rejonie Sulechowa – wyjaśnia wiceprezydent Paweł Tonder.
Pierwszy etap jest już realizowany w formule „projektuj i buduj”. W ramach tego etapu firma Budimex buduje ponad 3-kilometrowy odcinek od Trasy Północnej do drogi wojewódzkiej 280 w Przylepie. Pozwoli on na odciążenie zielonogórskiego sołectwa. Umowę z wykonawcą podpisał prezydent Marcin Pabierowski w lipcu ubiegłego roku, a koszt inwestycji wyniesie blisko 43 mln zł.
Do końca roku planowane jest uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. – Umowny termin zakończenia tego etapu to pierwszy kwartał 2028 roku, jednak wykonawca ma zamiar przyspieszyć ten termin – mówi Irena Lutowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Drogami w urzędzie miasta. Budimex przedstawił rozwiązania dotyczące skrzyżowań na Trasie Północnej oraz w Przylepie. – W trakcie pracy nad szczegółami na mapie projektowej wprowadza pewne korekty, które mają na celu m.in. stworzenie efektywnego systemu odwodnienia obwodnicy – mówi Lutowska. Wzdłuż całej trasy zaplanowano jednostronną ścieżkę pieszo-rowerową o szerokości 2,5 metra, z dwiema kładkami dla pieszych nad Łączą oraz rondem w Przylepie.
czytaj też Zielona Góra. Miasto modernizuje kolejne zaniedbane drogi
Drugi fragment trasy poprowadzi od ronda w Przylepie do skrzyżowania z drogą wojewódzką 279 w Wysokiem, i ma długość ponad 5 km. Miasto otrzymało pozytywną ocenę dla tego zadania z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie, znanego z dokładnej weryfikacji wniosków. Instytucja zaakceptowała wniosek o dofinansowanie złożony przez miasto we wrześniu ubiegłego roku. Całkowity koszt projektu szacuje się na blisko 209 mln zł, z czego miasto otrzyma 178 mln zł. Umowa na dofinansowanie ma zostać podpisana na przełomie maja i czerwca. Przetarg na drugi etap obwodnicy w trybie zaprojektuj i wybuduj planowany jest na przełomie maja i czerwca. Szacuje się uzyskanie decyzji ZRID do końca 2026 roku oraz zakończenie inwestycji do końca pierwszego kwartału 2029 roku.
czytaj też Zielona Góra. Ktoś na osiedlu przebija opony w autach i niszczy karoserie
Budowana przez miasto obwodnica zachodnia ominie Czerwieńsk, Płoty oraz Przylep i Łężycę, jej długość wyniesie 8,4 kilometra. Projektowana prędkość na obwodnicy to 80 km/h. Będzie to droga jednojezdniowa dwupasowa, z pasami o szerokości 2 na 3,50 metra. Obwodnica zostanie dostosowana do transportu 11,5 tony na oś, a jej przebieg został maksymalnie oddalony od zabudowań mieszkalnych, przybliżając trasę do linii kolejowej. Obwodnica zachodnia stworzy spójny układ drogowy z budowaną Trasą Aglomeracyjną, biegnącą obok osiedla Leśny Dwór do ronda na ul. Prostej. To zadanie również realizuje firma Budimex z Warszawy, podzielone na dwie części.