Zielona Góra. Miasto kupi trzy nowe elektryczne minibusy, sprawdzają się w wąskich uliczkach

Minibusy są hitem miejskiego przewoźnika, który  na życzenie pasażerów sprowadza kolejne trzy sztuki. W piątek, 13 czerwca, umowę na dostarczenie pojazdów marki Karsan z firmą Kinetik z Warszawy, podpisał Jarosław Flakowski, zastępca prezydenta miasta.

– Rozwój miejskiej komunikacji to jeden z filarów programu wyborczego prezydenta Marcina Pabierowskiego. Docelowo do 2028 r. planujemy bezpłatną komunikację publiczną w mieście dla wszystkich zielonogórzan. Przy okazji poinformuję, że w maju ukazał się nowy ranking miast średnich. Znaleźliśmy się w pierwszej dziesiątce, punkty zebraliśmy m.in. za dostępność komunikacyjną miasta, dobre warunki do inwestowania i coraz lepszą infrastrukturę drogową. Nasze miasto goni czołówkę tego rankingu, do końca pierwszej kadencji prezydenta Pabierowskiego chcemy doścignąć Szczecin – mówił Jarosław Flakowski.

Nowe autobusy pozwolą na skomunikowanie kolejnych części miasta. To miejsca trudno dostępne z uwagi na wąskie uliczki, jednak dzięki kompaktowemu rozmiarowi pojazdów da się ominąć te przeszkody architektoniczne. Ponadto minibusy są ciche i ekologiczne. Elektryczne pojazdy mają sześć metrów długości i mogą przewieźć 21 pasażerów. Na jednym ładowaniu pokonają około 180 kilometrów.

Zielona Góra. Nowe minibusy

– Planujemy rozszerzyć siatkę połączeń, nasze autobusy wjadą na kolejne osiedla. Po długich analizach postanowiliśmy, że kolejna linia połączy centrum przesiadkowe z Doliną Zieloną, ul. Szwajcarską i zakończy podróż przy ośrodkach sportowych przy ul. Amelii. Dzięki temu dowieziemy dzieci na zajęcia. Drugi minibus obsłuży teren szpitala uniwersyteckiego – podał Robert Karwacki, prezes MZK. Minibusy obsłużą też Campus A Uniwersytetu Zielonogórskiego przy ul. Szafrana i Raculkę (wjadą w głąb osiedla) i stamtąd przez os. Śląskie dojadą do pętli na os. Mazurskim. W planach jest kurs do przysiółka Stożne.

– Bardzo się cieszę, że jesteśmy w Zielonej Górze. Współpraca z MZK jest dla nas ważna. Miasto wdraża najnowocześniejsze rozwiązania w transporcie publicznym. Do końca roku dostarczymy autobusy – przekonywał Slaven Vrhovski, członek zarządu firmy Kinetik. Piotr Bewziuk, dyrektor sprzedaży firmy zaznaczy, że Zielona Góra jest wizytówką nowoczesnej, ekologicznej komunikacji.

Miasto pozyskało pieniądze na autobusy z projektu „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu komunikacji publicznej na obszarze funkcjonalnym Zielonej Góry” z programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. Ponadto w ramach tego samego zadania miasto zakupi trzy stacje ładowania autobusów elektrycznych (do połowy 2029 r.) i osiem pojazdów przegubowych. Całkowita wartość projektu to 37 mln 470 tys. zł. Przypomnijmy.

Od grudnia 2023 r. w mieście działa linia minibusowa 101, łącząca Dworzec Główny (wybrane kursy z parkingu przy Palmiarni) z os. Słowackiego oraz ulicami Morelową i Stromą. Trasę obsługują autobusy marki Karsan. Linia okazała się strzałem w dziesiątkę, codziennie korzysta z niej około 1000 pasażerów. W lipcu 2024 r. miejski przewoźnik wprowadził zmiany, kursy kończą się przy centrum przesiadkowym, a parking przy Palmiarni jest obsługiwany tylko w godzinach szczytu.