– Dziś jest dla mnie bardzo ważny dzień. Właśnie podpisałem kluczową umowę na „Poprawę efektywności komunikacji miejskiej w Zielonej Górze – Etap II” – podał w środę, 3 września, prezydent Zielonej Góry Marcin Pabierowski. To wielkie krok w stronę nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego w naszym mieście.
Całkowity koszt projektu to aż ponad 292 mln zł. Na jego realizację miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 180 mln zł, a pieniądze pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. – To pokazuje, jak bardzo liczy się nasz rozwój w perspektywie ogólnopolskiej i europejskiej – podkreśla prezydent Pabierowski.
W ramach projektu zostało zaplanowanych wiele kluczowych działań, które znacząco wpłyną na jakość życia zielonogórzan. To rozbudowa systemu ITS (Inteligentnego Systemu Transportu) na skrzyżowaniach i przejściach, co zwiększy płynność ruchu, da priorytet autobusom i przyspieszy ich przejazd. Nowe buspasy na ulicach Batorego i Łużyckiej, które pomogą autobusom unikać korków.
Budowa ścieżek rowerowych o łącznej długości ponad 5 km, które połączą istniejące trasy i zachęcą do przesiadki na rower.
Rozbudowa pętli na ul. Jędrzychowskiej, która umożliwi elektryczne ładowanie autobusów przegubowych. Nowoczesny System Informacji Pasażerskiej, obejmujący instalację 29 nowych tablic i wymianę 15 dotychczasowych. Dzięki temu pasażerowie otrzymają informacje o opóźnieniach i zmianach w czasie rzeczywistym. Budowa 12 instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii, które będą zasilać autobusy elektryczne, co zabezpieczy w 100 porc. zapotrzebowanie MZK na energię elektryczną.
– Realizacja projektu to wspólne przedsięwzięcie Miasta Zielona Góra oraz Miejskiego Zakładu Komunikacji – informuje prezydent Pabierowski. Zadania realizowane przez MZK wynoszą ponad 88 mln zł. – Dzięki inwestycji komunikacja miejska stanie się jedną z najnowocześniejszych w Europie, bardziej efektywna, ekologiczna i przyjazna dla wszystkich mieszkańców – cieszy się włodarz Zielonej Góry.