W związku z rozpoczynającym się okresem turystycznym, Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę lokale gastronomiczne, szczególną uwagę zwracając na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów.
- Inspekcja Handlowa skontrolowała 58 różnych lokali gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce.
- Inspektorzy odwiedzili bary, pizzerie, restauracje, zajazdy, karczmy, stacje paliw w 13 województwach.
- W ponad połowie lokali stwierdzono nieprawidłowości.
Do 10 czerwca skontrolowano 58 placówek gastronomicznych. Aż w 33 odnotowano następujące nieprawidłowości:
--- Czytaj dalej pod reklamą ---
nierzetelna obsługa konsumentów (10 placówek), polegająca na:
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych (a w konsekwencji pobranie wyższej należności – od 0,70 zł do 13,20 zł) – 3 placówki,
- zaniżonej wadze oferowanych potraw (a w konsekwencji pobranie wyższej należności – od 1,03 zł do 5,40 zł) – 3 placówki,
- użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany) – 3 placówki,
- doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał (1 placówka);
nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen (20 placówek), w tym:
- w menu nie określono ilości potraw i napojów oferowanych do sprzedaży, do których odnosi się cena – nieprawidłowość dotyczyła 705 potraw i napojów oferowanych w 15 placówkach
- przy 11 rodzajach towarów w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji dot. cen (2 placówki),
- nie uwidoczniono cen jednostkowych napojów alkoholowych i bezalkoholowych (72 napojów) oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki (52 potrawy) – 5 placówek.
W 16 zakładach gastronomicznych przedsiębiorcy posiadali i stosowali narzędzia pomiarowe bez aktualnych cech legalizacji lub używali w kuchniach tzw. „wagi domowe” niepodlegające prawnej kontroli metrologicznej.