– Po raz kolejny ułożyliśmy 192 prefabrykowane belki, tym razem nie na wschodniej lecz na zachodniej nitce wiaduktu w ciągu ulicy Zjednoczenia – informuje Nowak-Mosty. Postęp prac na drugiej nitce jest bardzo mocno widoczny.
Licząc razem z sąsiednią konstrukcją, zostały zamontowane w sumie aż 384 prefabrykaty, co składa się na łączną masę 6 720 ton. – Gdybyśmy ustawili wszystkie belki w ciągu, jedna za drugą to uzyskalibyśmy 8-kilometrowy korowód – podaje firma Nowak-Mosty.
Zielona Góra. Budowa wiaduktu Zjednoczenia
Montowane prefabrykowane belki sprężone to katalogowe rozwiązania powszechnie stosowane w budownictwie mostowym. Belki mają przekrój teowy więc gdyby przekroili je poprzecznie to w przekroju zobaczylibyśmy kształt litery T, stąd właśnie oznaczane są tą spółgłoską. Natomiast liczba 21 odpowiada przybliżonej długości prefabrykatu podawanej w metrach. Montaż belek odbywał się za dnia jak i po zmroku, a to ze względu na przyznane nam nocne zamknięcia torowe na przebiegających pod wiaduktem.
Przebudowę 338-metrowego wiaduktu w ciągu ul. Zjednoczenia zlecił zielonogórski magistrat. Umowny termin zakończenia inwestycji przypada na trzecie kwartał 2026.