Co gdy przewoźnik lotniczy zgubi nasz bagaż?

Podróżowanie z bagażem rejestrowanym bywa stresujące. Wiedzą o tym doskonale osoby, które często pokonują samolotem dalekie trasy. Na miejscu przylotu niecierpliwie wyczekujemy walizki, która ostatecznie nie pojawia się na taśmie? Zagubienie bagażu potrafi skutecznie uprzykrzyć każdą podróż. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Czy można postarać się zminimalizować ryzyko zagubienia walizki?

Jak zminimalizować ryzyko zgubienia bagażu?

Statystyki są nieubłagane. Szacuje się, że średnio ginie około 5-6 sztuk bagażu na tysiąc pasażerów. Dobra informacja jest jednak taka, że większość zgub znajduje się w przeciągu najbliższych kilku dni. Walizka może zaginąć z naszej winy albo w wyniku niedopatrzenia pracownika lotniska. Zdecydowanie rzadziej zdarzają się kradzieże.

--- Czytaj dalej pod reklamą ---

Co możemy zrobić, by ograniczyć ryzyko niefortunnego zdarzenia? Przede wszystkim powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by nasz bagaż rejestrowany wyróżniał się na tle innych. Dobrym pomysłem jest inwestycja w walizkę o nietypowej kolorystyce, strukturze albo formie. Alternatywnie bagaż można oryginalnie oznaczyć. Dzięki temu będzie mniejsze prawdopodobieństwo, że ktoś weźmie naszą walizkę z taśmy przez pomyłkę.

A może podczas podróży wystarczy nam tylko bagaż podręczny? Jest to na pewno opcja warta uwagi, gdy wybieramy się na przykład na krótki city break w obrębie starego kontynentu. Atrakcyjne ceny lotów do egzotycznych krajów sprawiają jednak, że pragniemy podróżować dalej i częściej. Tylko spójrzmy na tanie loty do Dubaju, które można łatwo zarezerwować na znanej platformie do organizowania podróże eSky.pl! Oczywiście trudno wyobrazić sobie dalekie wyprawy bez bagażu rejestrowanego. W takiej sytuacji koniecznie pamiętajmy o tym, by wszystkie wartościowe przedmioty, a także dokumenty zawsze mieć przy sobie w bagażu podręcznym.

Przygotowania do podróży – o czym warto pomyśleć?

Już podczas pakowania zróbmy zdjęcie walizki oraz wszystkich rzeczy, które zamierzamy w niej umieścić. Fotka przyda się, gdy będziemy zmuszeni starać się o odszkodowanie w przypadku zaginięcia bagażu. Zachowajmy również paragon zakupu walizki, szczególnie gdy była kosztowna. Potrzebne może okazać się także zdjęcie numeru przewozowego nadanego walizce przy odprawie na lotnisku. Do momentu odebrania kompletnego i nieuszkodzonego bagażu, koniecznie zachowajmy wszystkie karty pokładowe i numery przewozowe.

Co jeszcze możemy zrobić? Za niewielką dopłatą bagaż można śledzić w specjalnej aplikacji przewoźnika. Taka opcja może okazać się szczególnie przydatna, gdy czeka nas lot z przesiadką. A do takich należą na pewno bardzo dziś atrakcyjne cenowo loty Warszawa Tajlandia. Dzięki aplikacji łatwo sprawdzimy, czy bagaż trafił do właściwego portu docelowego.

W bagażu można również umieścić kartkę z imieniem i nazwiskiem oraz numerem telefonu. Nie zaszkodzi ponadto pomyśleć o zakupie elektronicznego lokalizatora, który działa jak GPS. Sparowanie go z telefonem i umieszczenie w walizce zapewni spokój podczas podróży. Gdy w walizce przewozimy wyjątkowo cenne rzeczy to nie zaszkodzi pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu bagażu.

Zgubiony bagaż – co dalej?

Czekamy z niecierpliwością na bagaż, którego wciąż nie widać na taśmie? Przede wszystkim starajmy się w takiej sytuacji zachować zimną krew. Panika w niczym nam nie pomoże, a wręcz przeciwnie. Poczekajmy spokojnie nieco dłużej. Bywa, że bagaż może pojawić się na taśmie z opóźnieniem.

 Co jednak robić, gdy po 45-60 minutach naszej walizki wciąż nie widać? Wówczas trzeba udać się do punktu obsługi pasażera konkretnej linii lotniczej. W przypadku lotu z przesiadką  należy zgłosić się do przewoźnika, który obsługiwał nasz lot jako ostatni. Jeśli na lotnisku nie ma przedstawiciela konkretnej linii to zagubienie bagażu należy zgłosić w biurze rzeczy znalezionych/zagubionych (Lost&Found). Ewentualnie można próbować skontaktować się z naszym przewoźnikiem telefonicznie albo przez stronę internetową wypełniając stosowny formularz. Gdy okaże się, że bagaż jest opóźniony to trzeba koniecznie dopilnować, by został on dostarczany na wskazany przez nas adres. Nie będziemy wówczas musieli wracać na lotnisko na własny koszt.

Jakie działania należy podjąć, jeśli otrzymamy potwierdzenie, że nasz bagaż został zagubiony? W tej sytuacji, koniecznie jeszcze przed opuszczeniem lotniska, należy wypełnić w biurze linii lotniczej lub w biurze rzeczy znalezionych protokół nieprawidłowości bagażowej. Jest to tzw. PIR (Property Irregularity Report).

Kolejnym krokiem jest złożenie reklamacji u przewoźnika. Można dokonać tego drogą elektroniczną, telefoniczną albo pocztową. W reklamacji uwzględniamy szczegóły lotu, wysokość roszczenia, numery lotu oraz bagażu. Z reguły linie lotnicze odpowiadają na reklamację w terminie nie dłuższym niż 30 dni.

O odszkodowanie możemy ubiegać się po upływie 21 dni, gdy dopełniliśmy wszystkich formalności, a bagaż nie odnalazł się. Pamiętajmy również o tym, że przewoźnik powinien zwrócić nam wszystkie koszty, jakie musieliśmy ponieść w wyniku opóźnionego albo zaginionego bagażu. Będą to na przykład koszty zakupu podstawowej garderoby czy środków higieny osobistej.