Strzelecka policja odnotowała w ostatnim czasie kilka przypadków oszustw dokonywanych na osobach starszych. Okazało się, że zostali oszukani znaną już wszystkim metodą „na wnuczka”.
Osoba kontaktująca się telefonicznie ze swoją ofiarą przedstawia się jako: wnuczek, siostrzeniec, bratanek, ktoś z rodziny, podając różne imiona i w zależności od reakcji osoby z którą rozmawia kontynuuje rozmowę. To przeważnie rozmówca, osoba starsza nakierowuje oszusta, podając mu w jaki sposób mogą być spowinowaceni. Oszust celowo prowadzi rozmowę, aby to starsza osoba powiedziała to co chce on usłyszeć. Kiedy sprawca dzwoni w przypadku telefonów stacjonarnych z identyfikacją numerów nie wyświetla się numer sprawcy tylko informacja, że „numer jest zastrzeżony” lub „blokada numeru”. Oszust przedstawia sytuację, że dokonuje właśnie zakupu samochodu i zabrakło mu pieniędzy więc pilnie prosi o pożyczkę pieniędzy.
W przypadku wyrażenia zgody na udzielenie pożyczki podaje imię i nazwisko, na które należy dokonać wpłaty oraz numer rachunku i prosi o dokonanie przelewu za pośrednictwem usługi „Western Union”, podając kraj docelowy Anglia. Po dokonaniu wpłaty przez osobę starszą sprawca otrzymuje w banku 10-cio cyfrowy kod , służący do odbioru pieniędzy przez odbiorcę. Sprawca po jakimś czasie kontaktuje się z pokrzywdzonym od którego uzyskuje wyżej wskazany kod po czym może dokonać wypłaty pieniędzy.
Kiedy zatelefonuje wnuczek lub ktoś z rodziny i chce pożyczyć pieniądze, najlepiej upewnić się, że to nie oszust. Nie godzić się na przekazanie oszczędności obcym, starać się potwierdzić sytuację poprzez rozmowę z wnuczkiem, bratankiem lub innym członkiem rodziny.
O każdej takiej próbie nawiązania kontaktu, która się nie potwierdza lub pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości świadczące o podejrzanym działaniu proszę informować policję.