W dawnych magazynach przy ul. Dworcowej powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe PKS-PKP. Autobusy będą stały pod dachem. Pod dachem podróżni przejdą z autobusów na perony PKP. – Stawiamy na komunikację zbiorową – mówi prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki.
To będzie rewolucja. Za kilka lat autobusy znikną z obecnego dworca PKS i przeniosą się na drugą stronę ulicy. W starych magazynach zajmowanych dzisiaj przez firmy spedycyjne powstanie wygodne centrum przesiadkowe. – To będzie inwestycja pilotowana przez miasto w ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta – wyjaśnia wiceprezydent Zielonej Góry Krzysztof Kaliszuk.
Unia Europejska pokryje 85 proc. kosztów. Całość, wraz z przebudową infrastruktury kolejowej i dróg, kosztować będzie około 65 mln zł. Podziemny tunel połączy centrum z peronami i wyprowadzi podróżnych na drugą stronę torów.
Nowoczesny dworzec w Zielonej Górze
Magazyny zbudowane z cegły powstały na przełomie XIX i XX wieku. Forma i gabaryty oryginalnego budynku zostaną zachowane. W murowanym parterowym budynku znajdą się pomieszczenia obsługi podróżnych i biuro najmu autokarów. Będą tu toalety dla podróżnych oraz część socjalna dla pracowników centrum przesiadkowego. W poczekalni pozostanie istniejąca konstrukcja drewniana w formie niezabudowanej jako element architektury wnętrz. Piętrowy budynek będzie pełnił funkcję administracyjną, będzie w nim miejsce dla kierowców.
Czytaj też – Tragedia w Zielonej Górze. Nocą ze szpitala przez okno wyskoczył pacjent i uciekł. Znaleziono ciało
W magazynowej części parterowej mającej 146 m długości i 13,8 m szerokości powstanie 10 zatok dla autobusów oraz poczekalnia dla pasażerów. Żeby to było możliwe, zostanie zburzona południowa ściana budynku od strony ul. Dworcowej, którą zastąpi lekka konstrukcja stalowa, będzie podpierać dach ze świetlikami. Nie będzie tutaj żadnych barier architektonicznych.
Z boku budynku usytuowano przejście na perony. W tym celu zostanie wybudowany tunel pod torami. Będzie się można do niego dostać korzystając ze schodów, windy lub specjalnej pochylni z zadaszonym wjazdem przystosowanym dla osób na wózkach oraz rowerzystów. Tunel będzie prowadził na sąsiednie perony oraz na drugą stronę torów – wyjście z niego znajdzie się na terenie dzisiejszego Zastalu. Zadaszonymi peronami będzie można przejść na dworzec PKP.
Czytaj też – Tragedia w Zielonej Górze. Zmarł rowerzysta, który upadł na ul. Wojska Polskiego (ZDJĘCIA)
Przy ul. Dworcowej jest niewiele miejsca, dlatego układ komunikacyjny zostanie przebudowany. Zostanie powiększone rondo, które „przesunie” się w stronę ul. Ułańskiej. Przez rondo autobusy będą z centrum wyjeżdżały, natomiast wjazd do centrum znajdzie się kilkanaście metrów wcześniej (patrząc od strony dworca PKP). W miejscu dzisiejszego hotelu Pod Lwem (zostanie zburzony) będzie wjazd na istniejący parking wzdłuż torów. Na terenie centrum przesiadkowego obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy. Z powodu ograniczonej powierzchni wydzielono niewielki plac, na którym będzie mogło zaparkować tylko kilka autobusów.
Sukces komunikacyjny w Zielonej Górze
Ogromnym sukcesem zakończyło się przestawienie w Zielonej Górze miejskiej komunikacji na elektryczne autobusy. – Nie tylko jest nowocześnie i ekologicznie, ale również rośnie liczba przewożonych pasażerów. Kolejnym krokiem jest lepsze wykorzystanie połączeń kolejowych z okolicznymi gminami. Chcemy to wszystko połączyć w jedną, sprawnie działającą całość. Jednym z elementów tego projektu będzie stworzenie nowoczesnego centrum przesiadkowego PKS. Z autobusu PKS będzie można suchą stopą przejść na perony PKP i dalej do centrum przesiadkowego MZK – mówi Janusz Kubicki, prezydent Zielonej Góry.