Zielonogórski magistrat wprowadził pilotażowy program drogowy w Ochli

W sierpniu na ulicy Szkolnej w Ochli został wprowadzony pilotażowo nowy przekrój drogowy „2 minus 1”. Rozwiązanie zakłada funkcjonowanie dwóch ciągów pieszo-rowerowych po bokach drogi (rodzaj obustronnych poboczy) oraz pasa środkowego dla samochodów, wspólnego dla obu kierunków ruchu.

Schemat drogi „2 minus 1” jest od dekad znany w różnych państwach i służy uspokojeniu ruchu samochodowego. Tego typu schemat zakłada, że pojazdy jadące z dwóch przeciwnych kierunków, przy mijaniu mogą warunkowo zjechać na ciągi pieszo-rowerowe, lecz zawsze ustępując pierwszeństwa poruszającym się po nich pieszym i rowerzystom (nawet kosztem ewentualnego zatrzymania pojazdu).

--- Czytaj dalej pod reklamą ---

Takie rozwiązanie wpływa pozytywnie na liczbę podróży rowerami oraz zwiększa bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.

Realizacja przekroju „2 minus 1” na ulicy Szkolnej miała poprawić bezpieczeństwo dzieci w drodze do szkoły. Jezdnia ma szerokość 6 m i ma chodnik. Ruch rowerzystów po wyznaczonym na niej szlaku rowerowym oraz dzieci uczęszczających do szkoły odbywał się wyłącznie po jezdni, co mimo objęcia strefą uspokojonego ruchu do 30 km/h, nie zapewniało bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu.

Wprowadzenie proponowanej organizacji ruchu poprzedzone było spotkaniem w terenie w ramach komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego przy udziale przedstawiciela Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej w Zielonej Górze, wnioskodawczyni poprawy bezpieczeństwa w omawianym miejscu – sołtys Ochli oraz dyrektor szkoły. Wszyscy uczestnicy spotkania ocenili rozwiązane jako uzasadnione, poprawiające bezpieczeństwo do czasu budowy chodników na tym odcinku drogi.

Koszt wykonania oznakowania poziomego oraz pionowego na ul. Ochla-Szkolna wyniósł ok 6 100 zł brutto.