To będzie kolejny most, który połączy oba brzegi Odry w województwie. Most w Pomorsku oficjalnie uzyskał dofinansowanie z środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowę w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Gorze podpisali w poniedziałek, 30 września, minister infrastruktury Dariusz Klimczak i dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marcin Ogorzałek.
Inwestycja obejmuje nie tylko budowę mostu o długości 425,5 m, ale także rozbudowę istniejących dróg wojewódzkich nr 279 i 278, nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 281 o długości 4,7 km, ścieżki rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego. Powstaną też Miejsca Obsługi Rowerzystów.
Szacunkowa wartość realizacji inwestycji to 295 mln złotych, z czego 236 mln zł to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 59 mln zł to wkład własny Województwa Lubuskiego. Realizacja zadania została zaplanowana na lata 2025-2027.
Budowa mostu na Odrze w Pomorsku
– To największa inwestycja w historii Zarządu Dróg Wojewódzkich o wartości prawie 300 mln. Chciałbym podziękować Pawłowi Tonderowi, byłemu dyrektorowi ZDW, który formalnie przeprowadził całą procedurę związaną z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, bez której nie moglibyśmy wystąpić na tej konferencji – powiedział lubuski wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski,
Most w Pomorsku będzie odgrywał znaczącą rolę w układzie komunikacyjnym Zielonej Góry i południa województwa lubuskiego. – Most będzie częścią ringu, który Zielona Góra zaczęła realizować. Mosto w Pomorsku wpisuje się w koncepcję Odrzańskiego Układu Komunikacyjnego ważnego dla Zielonej Góry. Budowanie przewag konkurencyjnych w zakresie komunikacji jest dla mnie priorytetem – powiedział Marcin Pabierowski, prezydent Zielonej Góry.
Wojewoda lubuski Marek Cebula przypomniał, że historia starań o most w Pomorsku sięga już prawie 15 lat. – Musimy sobie uświadomić, jak wielkie zapóźnienia mamy w tej infrastrukturze, która jest strategiczna, zwłaszcza w dobie tego, co dzieje się za naszą wschodnią granicą – mówił wojewoda Cebula.