Wielu kierowców odkłada zakup nowych opon zimowych. Niekiedy jest to spowodowane chęcią uniknięcia dodatkowych wydatków, ale często wynika z braku umiejętności oceny stopnia zużycia obecnie używanego kompletu ogumienia. Aby bezpiecznie poruszać się samochodem niezależnie od warunków atmosferycznych, warto wiedzieć, jak ocenić kondycję opon. Kluczowe informacje na ten temat znajdziesz w poniższym artykule.
Zużyte opony zimowe nadal lepsze niż letnie? Niekoniecznie…
Niektórzy kierowcy poddają się błędnemu, choć powszechnemu przekonaniu, że zużyte opony zimowe i tak sprawują się lepiej w chłodzie niż opony letnie. W rzeczywistości trzeba spojrzeć na to zagadnienie bardziej kompleksowo. Oczywiście, opony letnie nie są odpowiednie na zimę, ale opony zimowe o znacznym stopniu zużycia bieżnika czy z uszkodzeniami również nie powinny być używane — nie tylko zimą, ale również w innych porach roku. Jeśli szukasz nowych opon zimowych, sprawdź ofertę na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe.
Zużyte opony zimowe mogą znacząco obniżyć bezpieczeństwo jazdy, wpływając na stabilność pojazdu i wydłużając drogę hamowania. Stopień ich zużycia ma też wpływ na ryzyko awarii ogumienia w trakcie jazdy, co może unieruchomić pojazd. Istnieją przypadki, gdy z powodu gwałtownego spadku ciśnienia w oponie doszło do wypadków drogowych.
Jak rozpoznać zużycie opon zimowych?
By uniknąć potencjalnych niebezpieczeństw, ważne jest wymienienie opon zimowych na nowe w odpowiednim czasie. Ocenę stanu ogumienia warto zacząć od sprawdzenia bieżnika, a w szczególności jego głębokości. Nowe opony zimowe mają bieżnik o głębokości nawet 10 mm. Wartością krytyczną, według ekspertów motoryzacyjnych, jest 4 mm. Polskie przepisy pozwalają na używanie opon z bieżnikiem o głębokości 1,6 mm, ale takie zużycie jest skrajne i nie powinniśmy się nim kierować.
Aby dokładnie ocenić głębokość bieżnika, warto użyć specjalnego miernika dostępnego w sklepach motoryzacyjnych czy na stacjach benzynowych. Pomiary powinny być wykonane w kilku punktach, nie tylko w centrum bieżnika, ale i na jego krawędziach. Nierównomierne zużycie bieżnika to częsty problem, który może stanowić zagrożenie. Opona z nierówno zużytym bieżnikiem powinna być wymieniona.
Jeżeli twoje opony zimowe wykazują znaki zużycia i zastanawiasz się nad ich wymianą, warto rozważyć zakup nowych opon zimowych o odpowiedniej specyfikacji. Przykładowo, jeśli poszukujesz opon zimowych o rozmiarze 16 cali, możesz znaleźć interesujące oferty na https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/16-cali, gdzie prezentowane są różnorodne modele spełniające różne standardy jakości i bezpieczeństwa.
Podczas analizowania stanu opon, warto zwrócić uwagę także na ewentualne wyszczerbienia bloków bieżnika, pęknięcia, wybrzuszenia czy inne widoczne uszkodzenia. Należy obejrzeć nie tylko sam bieżnik, ale i boczne ściany opon. Szczególnie niebezpieczne są pęknięcia, które mogą wynikać ze zjawiska starzenia się gumy. Teoretycznie większość opon zimowych można bezpiecznie użytkować przez 6-8 lat. W praktyce jednak wiele zależy od trybu eksploatacji auta, tego czy jest garażowane czy stoi na wolnym powietrzu, a także od tego, czy opony w czasie sezonu letniego są przechowywane w odpowiednich warunkach. Przy jakichkolwiek podejrzanych oznakach uszkodzenia, warto skonsultować się z fachowcem w warsztacie wulkanizacyjnym, który oceni, czy opony są jeszcze bezpieczne do użytku.
Kiedy wymienić opony zimowe na nowe?
Sposób przechowywania opon wpływa na ryzyko ich deformacji. Błędy w tym zakresie mogą prowadzić do sytuacji, w której opony tracą idealnie kolisty kształt.
Inny potencjalny powód konieczności wymiany opon na nowe to zbyt częste przebicia. Specjaliści wulkanizacyjni uważają, że każdą oponę można naprawiać po przebiciu maksymalnie trzykrotnie i to tylko pod warunkiem, że miejsca przebić są odpowiednio oddalone od siebie. Jeżeli zdarzy nam się drugie przebicie, znajdujące się blisko tego naprawianego w przeszłości, nie powinniśmy nadal eksploatować opony. W zależności od stopnia uszkodzenia, dyskwalifikujące może być już nawet pierwsze przebicie – np. w sytuacji, kiedy otwór w oponie jest zbyt duży, by naprawić go za pomocą dostępnych w warsztatach oponiarskich, bezpiecznych metod.