Na ulicy Wrocławskiej przy pętli autobusowej powstanie rondo turbinowe. To będzie przebudowa

Będzie przebudowa ronda św. Urbana na ulicach Wrocławska i Pileckiego na rondo turbinowe. fot. poscigi.pl

W poniedziałek prezydent Marcin Pabierowski podpisał umowę z firmą EMWAY Maciej Emilianów z Zielonej Góry. Do połowy grudnia powstanie projekt przebudowy ronda św. Urbana na ulicach Wrocławska i Pileckiego na rondo turbinowe. Dzięki temu ma się poprawić płynność ruchu. Koszt dokumentacji projektowej to ponad 68 tys. zł Przetarg na ten projekt i jego realizacja planowane są w 2025 r.

– Podjąłem decyzję o przebudowie ronda św. Urbana. To bardzo ważne miejsce dla komunikacji miasta, łączące Raculę z centrum Zielonej Góry. Rondo jest zlokalizowane przy stadionie żużlowym i cmentarzu, dlatego kumuluje duży ruch samochodowy. To główna arteria wjazdowa do miasta. Podczas kampanii wyborczej, mieszkańcy zwracali mi uwagę, że trzeba rozwiązać problem komunikacyjny w tym miejscu. Korki tu są dotkliwe, zwłaszcza kiedy zielonogórzanie jadą do pracy i z niej wracają. Trudno też dojechać karetkom pogotowia, czyli ma to bezpośredni związek z bezpieczeństwem mieszkańców. To wąskie, jednopasmowe rondo zbudowane przez poprzednią ekipę zarządzającą miastem, nie zdało egzaminu – mówi prezydent Zielonej Góry Marcin Pabierowski.

--- Czytaj dalej pod reklamą ---

Turbinowe rondo z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku ma usprawnić komunikację. – Kilkaset metrów dalej mamy nowoczesne rondo łączące obwodnicę południową z Raculą – zaznacza prezydent.

Rondo turbinowe w Zielonej Górze

Jak mówi Pabierowski, ze doświadczenia wie, że trzeba oddzielić projektowanie od wykonawstwa, bo dzięki temu łatwiej jest kontrolować proces inwestycyjny i dysponować funduszami publicznymi. – Gotowa dokumentacja jest szczegółowa i pozwala lepiej przygotować się wykonawcom do przetargów – wyjaśnia prezydent Pabierowski.

Z kierunkach Nowa Sól-Zielona Góra powstaną dwa pasy ruchu, zarówno na rondzie jak i przed rondem. Wyznaczony zostanie dodatkowy pas ruchu na obecnej wyspie zewnętrznej ronda.

W planach jest też usunięcie prawoskrętu z ul. płk Pileckiego w kierunku ul. Racula-Głogowska. Ten teren zostanie zagospodarowany, powstanie tam Miejsce Obsługi Rowerzysty (MOR)

– Ta inwestycja jest niezbędna, aby poprawić płynność na tym skrzyżowaniu, na którym z roku na roku wzrasta natężenie ruchu – wyjaśnia Paweł Tonder, zastępca prezydenta Zielone Góry. Dodaje, że poważnie zastanawiamy się też nad zasadnością i możliwością rozbudowy ul. Wrocławskiej w stronę miasta. – Najlepiej, żeby była to droga dwujezdniowa, tak aby ruch do miasta i z miasta odbywał się płynnie. Jeśli z naszych analiz wyjdzie, że jest taka potrzeba, wykonamy to zadanie w kolejnych latach. Wszystko zależy jednak od pozyskania środków na ten cel – mówi wiceprezydent Tonder.